4 x Vinkkiä parempaan päivään

-

Kuva: Dasha Pears
MUAH: Beauty Dash / Daria

Tulen tässä postauksessa listaamaan neljä asiaa, joiden kautta yritän tällä hetkellä tietoisesti vaikuttaa päivääni positiivisella tavalla. Kuulisin myös mielelläni mitä keinoja sinulla on päiväsi parantamiseen!


1) Herää ajoissa jottei sinun tarvitse kiirehtiä kouluun/töihin.

Herään luonnostaan aikaisin, mutta tarvitsen aamuisin paljon aikaa siihen että pääsen liikkeelle. Varaan itselleni mieluiten vähintään tunnin aikaa ennenkuin minun täytyy lähteä kotoa. Tunnista käytän noin 40 minuuttia aamupalan syömiseen ja johonkin mukavaan tekemiseen, usein katson esimerkiksi youtube-videoita.

2) Valmistele aamusi mahdollisimman pitkälle iltaa ennen.

Olen viimeisen kahden vuoden aikana syönyt aamuisin erilaisia tuorepuuroja ja teen yleensä tuorepuuron iltaa ennen, jotta puuro on aamulla täytteitä vaille valmis. Aamupalan lisäksi valmistelen iltaa ennen myös kaiken muun minkä pystyn: pesen hiukset sillä tiedän etten jaksa seistä aamulla suihkussa kauan, lataan kahvinkeittimen ja otan seuraavan päivän vaatteet esiin. Jos olen lähdössä jonnekin, pakkaan myös laukun iltaa ennen. Teen tämän kaiken, sillä arvostan aamuisin sitä että kaikki sujuu mahdollisimman sulavasti.

3) Jos mahdollista, suunnittele etukäteen mitkä ovat tärkeimmät asiat jotka haluat suorittaa sinä päivänä. Aseta itsellesi realistiset tavoitteet ja pysähdy päivän päätteeksi huomaamaan kaikki se mitä sait aikaan.

Koen usein iltaisin etten ole saanut päivällä mitään aikaan. Olen huomannut ettei kyse oikeastaan edes ole siitä jos oikeasti olen tehnyt päivän aikana järkeviä asioita, vaan pikemminkin siitä jos olen tehnyt mielestäni niitä "oikeita asioita". Jos esimerkiksi tiedän että minun pitäisi kirjoittaa essee koulua varten, mutta käytän päivän toisen vähemmän kiireellisen koulutehtävän tekemiseen, tunnen illalla etten ole tehnyt päivällä mitään.

Ratkaisuna tähän yritän nyt miettiä etukäteen yhden isomman tai muutaman pienemmän asian, jotka haluan saada hoidettua sen päivän aikana, jotta voin olla illalla tyytyväinen itseeni. Pyrin myös iltaisin pysähtymään hetkeksi miettimään mitä olen saanut sen päivän aikana aikaan, jotta muistan arvostaa itseäni niistä asioista joita olen tehnyt.

4) Kiinnostu omasta voinnistasi.

Olen nyt parin viikon ajan pyrkinyt kysymään itseltäni aamuisin ennen vuoteesta nousemista miltä minusta sinä aamuna tuntuu kehossa, mitä minulle kuuluu ja mitä voin tehdä sinä päivänä jotta päivästäni tulisi mahdollisimman hyvä.
Välillä hyvän olo saavuttaminen vaatii sen että hoidan jonkin kouluun liittyvän tehtävän, välillä jotain työhön/työnhakuun liittyvää ja toisinaan tarvitsen vain lepoa. Aina lepopäivien pitäminen ei tietenkään ole mahdollista, mutta yritän mahdollisuuksien mukaan kuunnella itseäni ja esimerkiksi tauottaa tekemistäni kunnolla jos tuntuu, että jaksaminen on sinä päivänä jostain syystä vähän huonompi.

Kiltteys tarkoittaa omalla kohdallani myös sitä, että yritän suhtautua myötätuntoisemmin itseäni kohtaan niissä tilanteissa joissa tunnen epäonnistuneeni. Palautin esimerkiksi eilen viimeistellyn version kandistani ja huomasin heti palautuksen jälkeen että ainakin yhdestä lauseesta puuttuu kokonaisuuden kannalta oleellinen sana. Olen tavallisesti tosi tarkka koulutöiden kanssa, mutta yritän tässä kohtaa puhua itselleni kauniisti.


Mitä vinkkejä sinulla on päivän parantamiseksi?

x: Nessa

6 kommenttia

  1. Hyvä listaus ja näistä kolme ensimmäistä onkin jo käytössä. Tuo viimeinen on tärkeä myöskin oman hyvinninvoinnin kannalta- armollisuus ja kiltteys itseä kohtaan unohtuu niin helposti tässä suorituksia korostavassa ajassamme.

    Aurinkoista keskiviikkoa !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Sara! On kiva kuulla että parannamme päiväämme samanlaisilla keinoilla. Ole rohkeasti kiltti ja armollinen itsellesi, ansaitset parasta! <3

      Poista
  2. Hyviä vinkkejä! Mulla toimii se, että illalla hyvissä ajoin kone kiinni ja ajatus pois "pakollisista" hommista! Ja sauna tai joku muu rento ajanviete puolison kanssa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa hyvältä! Huomaan itsekin että tietokoneen sulkeminen ja puhelimen laittaminen pois auttavat rentoutumaan, mutta kuitenkin eteenkin puhelimesta luopuminen on vaikeaa.:D Sitä pitäisi varmaan harjoitella ahkerammin.

      Poista

Otan ilolla vastaan kommentteja kaikilta! :)