TUNNELUKOT JA NEGATIIVISET TUNTEET

-
*Yhteistyössä Messukeskus

I love me-messuviikonloppu avattiin perjantaina aamupalapressitilaisuudella, jossa pääsin kuuntelemaan neljän terveydenhuollon ammattilaisen luentoa kokonaisvaltaisesta terveydestä.


Luennoista kaksi keskittyi mielenterveyteen ja niiden aiheina olivat muun muassa tunnelukot ja negatiivisten tunteiden hyväksymisen tärkeys. Tulen tässä postauksessa jakamaan kanssasi sen minkä opin.

Pressitilaisuuden ensimmäinen luento käsitteli tunnelukkoja ja aiheesta luennoimassa oli erikoislääkäri Sauli Siekkinen. Siekkinen alusti puheensa kertomalla että on potilastyössä huomannut kuinka tärkeää meille suomalaisille on tuntea olevamme kontrollissa omasta arjestamme ja kehostamme. Kontrollin tarve johtaa monilla kehoa ja mieltä sairastuttaviin käyttäytymismalleihin, joita Siekkinen kuvaa tunnelukoiksi.


Tunnelukot näkyvät käyttäytymisessämme, mutta myös kehomme asennoissa. Teoria tunnelukoista pohjautuu psykoanalyysiin, jonka mukaan tietyt asennot ovat ominaisia tietyn tyyppisille tunnelukoille.

Vahvat negatiiviset tunteet voivat Siekkisen mukaan aiheuttaa somaattisia sairauksia, kuten tulehduksia ja immuunijärjestelmän heikentymistä. Siekkinen tarkentaa edellä mainittua selittämällä että aivot säätelevät ruumiillisia toimintoja ja kertoo pitkään jatkuneiden negatiivisten tunnekokemusten voivan johtaa siihen, että keho hyökkää itseään vastaan. Siekkinen mainitsee esimerkkinä että voimakas itseviha saattaa olla yksi taustatekijä suolistotulehduksille.

Tunnelukkoja voi Siekkisen mukaan hoitaa kyseenalaistamalla ja muuttamalla vanhoja toimintamallejaan. Tunnelukoista kärsivä henkilö voi esimerkiksi hyötyä siitä, että hän muuttaa itselleen ominaisia asentoja ja opettelee käyttämään ääntään eri tavalla.

Itsetarkastelun lisäksi tunnelukkoja voi Siekkisen mukaan hoitaa myös akupunktion ja joogan avulla. Joogassa ei Siekkinen mukaan ole oleellista kuinka vaikeisiin asentoihin pääsee, vaan mielentila jolla liikkeitä tekee. Kehoa ja sen rajoja on tärkeä kuunnella myös joogamatolla.

id nosto
Kuva: Polly Balitro

Psykologi ja uskontotieteilijä Tony Dunderfelt tarjosi puheessaan työkaluja tunteiden ymmärtämiseen ja hallintaan. Dunderfelt painotti psyykkisen terveyden hoitamisen tärkeyttä fyysisen ja sosiaalisen terveyden rinnalla. Hän kertoi myös havainnensa että terveydenhuollossa panostetaan yhä enemmän mielenterveystyöhön.

Dunderfelt painotti puheessaan että tunteidenhallinnassa on tärkeä erottaa toisistaan tunteet, tavan jolla tunteita ilmaisee ja tunteiden "römpiöt".

Kaikenlaiset tunteet ovat hyviä sillä niillä on aina jokin tarkoitus. Tunteet auttavat meitä tunnistamaan omat voimavaramme ja tarpeemme, siksi on tärkeää että opimme hyväksymään itsessämme myös negatiivisiksi miellettyjä tunteita. Negatiivisten tunteiden hyväksymistä vaikeuttaa Dunderfeltin mukaan se, että meidät on opetettu pelkäämään niitä.

Dunderfelt painotti samalla että meistä jokaisella on velvollisuus oppia ilmaisemaan tunteitamme rakentavalla tavalla, sillä omaa pahaa oloa ei ole oikein kaataa toisen niskaan. Negatiivisia tunteita voi sen sijaan hyödyntää monella rakentavalla tavalla. Vihan tunteesta saattaa esimerkiksi olla hyötyä voimaa vaativassa työssä, ja kateuden tunnetta voi käyttää kompassina kun etsii asioita jotka ovat itselle tärkeitä.

Sanalla "römpiö" Dunderfelt tarkoittaa tunteiden jälkijunassa tulevaa negatiivista, itseään ruokkivaa kehää jossa negatiivinen tunne (esimerkiksi pelko) voimistuu ja saa vääristyneen mittakaavan omassa mielessä. Siinä missä tunteet tulevat ja menevät, voivat römpiöt jäädä kehoon ja pitkällä tähtäimellä aiheuttaa fyysisiä oireita. Tunteiden römpiöitä on siksi tärkeä tarkastella ja kyseenalaistaa.

Mitä ajatuksia teksti herättää sinussa?

x: Nessa

4 kommenttia

  1. Ihan mahtavaa, että mielenterveysaiheita on käsitelty noin kokonaisvaltaisesta näkökulmasta ja otettu huomioon se, miten tunnelukot tai muut mielen asiat näkyy/tuntuu kehossa. Kuulostaa erittäin mielenkiintoisilta ja tärkeiltä luennoilta! Kaunis kuva myös. <3 Inkeri

    VastaaPoista
  2. Ihana kuulla että luentojen aiheet toivat sinulle hyvän mielen ja kiitos kuviin liittyvistä kehuista! :) <3

    VastaaPoista
  3. Allekirjoitan erityisesti kohdan tunteiden ilmaisemisesta rakentavalla tavalla! Erilaisia työympäristöjä nähneenä olen usein miettinyt, että työilmapiiriä parantaisi se, että jokainen jolla on huono päivä sanoisi asian ääneen koko päivän kestävän töksäyttelyn sijaan. "Huomenta, tänään oli vaikea aamu, eli jos en ole aivan ystävällinen tänään, se ei johdu teistä." Valitettavasti yksinkertaiset ratkaisut eivät taida olla muodissa :S

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä! Ehkä sitä ei aina edes ymmärrä että itsellä on menossa huono päivä, maailma tuntuu vain toisinaan vähän tavallista epäreilummalta paikalta. ;)

      Poista

Otan ilolla vastaan kommentteja kaikilta! :)