Miksi aamupalan syöminen on tärkeää?

-
* Postaus sisältää syvälinkkejä

Osallistuin viime viikolla elintarvikemaahantuoja Lejoksen järjestämään aamupalapressitilaisuuteen, jossa esiteltiin yrityksen Aamuvallankumous-hanke. Hankkeen tavoitteena on taistella parempien aamujen puolesta.

"Aamuvallankumouksella haluamme muistuttaa herkullisen ja täysipainoisen aamupalan merkityksestä koko päivän jaksamisen kannalta. Kannustamme kuluttajia nauttimaan herkullisista aamiaishetkistä, sillä uskomme Lejoksella, että jokainen ansaitsee saada hyvän aloituksen päiväänsä"
Katri Heinonen, Lejoksen markkinointijohtaja

Aamupala on omalla kohdallani päivän tärkein ateria. Tiedän että minun on jaksamiseni kannalta syötävä aamulla kunnolla ja valitsen myös herätä hyvissä ajoin, jotta saan syödä rauhallisessa tahdissa kiireettä. Aamupalani koostuu yleensä jonkinlaisesta (runsaasti energiaa sisältävästä) tuorepuurosta sekä hedelmästä. Syömisen lisäksi pidän myös huolta siitä että juon aamulla runsaasti vettä. Aamupala starttaa monen muunkin suomalaisen arkipäivän, Lejoksen Dagmarilla teettämän kyselyn mukaan 44% vastanneista ei lähde kotoaan syömättä sitä.

Ravitsemusasiantuntija ja tutkija Patrik Borg kertoi Lejoksen tilaisuudessa aamupalan terveydellisistä vaikutuksista. Tulen seuraavaksi kertomaan mitä opin Borgin luennolta.


Patrik Borg aloittaa puheenvuoronsa painottamalla aamupäivän syömisten tärkeyttä ja sanoo, että jokaisen on löydettävä itselleen toimiva tapa syödä. Jotkut meistä syövät mieluiten pienemmän aamupalan ja suuren lounaan, kun taas toisille on luontaista toimia toisinpäin. Alkupäivän energiansaanti on kuitenkin tärkeä turvata riittävällä syömisellä.

Tutkimukset aamupalan tärkeydestä antavat ristiriitaisia tuloksia muun muassa sen takia että ihmiset sietävät nälkää eri määrissä. Henkilö jolla on hyvä nälänsäätelykyky voi pärjätä jopa ilman aamupalaa, kun taas huonomman nälänsäätelykyvyn omaavan henkilön on pakko syödä aamupalaa. Aamupalan tarvetta voi itse kartoittaa tunnustelemalla sitä kuinka usein nälkä pääsee yllättämään. Jos sinulle usein tulee aamupäivän aikana kova nälkä tai mielitekoja, hyötyisit luultavasti aamupalan syömisestä. Meistä suurin osa kuuluu itseasiassa siihen ryhmään joka hyötyisi päivän aloittamisesta aamupalalla.

Aamupalan syöminen on tärkeää muun muassa siitä syystä, että sen on todettu vaikuttavan positiivisesti kognitiiviseen kapasiteettiimme ja auttavan meitä jaksamaan. Aamupala tuo myös puskuria päivään edesauttamalla sitä ettei kova nälkä tai erilaiset mieliteot pääse yllättämään.
Liian vähäinen aamusyöminen voi aiheuttaa kehossa energiavajeen, joka myöhemmin päivällä saattaa laukaista tarpeen ahmia. Aamupala voi toisin sanoen auttaa myös painonhallinnassa.

Borg kertoo tutkimuksesta jonka mukaan jopa 74% naisista kokee syyllisyyttä syömisestä. Tutkimuksen tulokset kertovat myös että jännite syömistä kohtaan saa syyllisyyttä tuntevan ihmisen syömään entistä enemmän. Borg antaa ohjeeksi että syömiseen liittyviä tottumuksia kannattaa lähteä muuttamaan pikkuhiljaa, pienillä muutoksilla saadaan parhaiten tuloksia aikaan sillä isot muutokset syömisessä kestävät harvoin pitkään.

*Jos kaipaat inspiraatiota aamupalan syömiseen, löydät Lejoksen verkkosivuilta herkullisia aamupalareseptejä.


Mitä aamulla kannattaa syödä?

Borg kertoo että moni suomalainen syö liian pienen aamupalan. Perusterveen aikuisen tulisi esimerkiksi syödä aamulla yhden leivän sijasta kaksi leipää päällisineen. Jos henkilö suosii aamuisin puuron syömistä, tulisi puuro tehdä 1,5-2dl hiutaleita, yhdessä desilitrassa puurohiutaleita on liian vähän energiaa vaikka annos saattaa näyttää riittävän suurelta.

Aamupalan tulisi hiilihydraattien lisäksi sisältää myös marjoja/hedelmiä sekä noin nyrkin kokoisen annoksen proteiinia esimerkiksi rahkan, jogurtin tai kananmunan muodossa.

Kuinka aamupalaa voi oppia syömään?

1. Laita herätyskello soimaan puoli tuntia tavallista aikaisemmin. Ruoka maistuu paremmin kun on aikaa istua hetkeksi pöydän ääreen, eikä kotoa tarvitse heti kiirehtiä kouluun tai töihin.

2. Valmistele aamupala iltaa ennen, näin säästät aikaa ja voit keskittyä aamulla syömiseen.

3. Haasta itsesi syömään aamupalaa joka päivä kolmen viikon ajan vaikka tuntuisi siltä ettei ruoka maistu. Keholla kestää jonkin aikaa tottua uusiin rutiineihin mutta syöminen helpottuu ajan kanssa.

4. Viileä ja nestemäinen juoma voi olla joillekin helpompi aamupala kuin esimerkiksi leipä tai puuro. Smoothien juominen aamulla on hyvä tapa totuttaa itsensä aamusyömiseen ja aamupalaa voi sitten pikkuhiljaa lähteä täydentämään. Toinen vaihtoehto on syödä osa aamupalasta kotona ja pakata loput mukaan kouluun/töihin.
Lejoksen tuotevalikoimasta löytyy esimerkiksi omenasta, granaattiomenasta, vadelmasta, mustikasta ja acaipyreestä tehty Lagom smoothie jonka voi nauttia osana täysipainoista aamiaista.

5. Syö säännöllisesti pitkin päivää jotta kehosi tottuu säännölliseen ravinnonsaantiin. On hyvä merkki jos kehosi viestii aamulla nälästä.

6. Vaikeat tunteet kuten stressi, ahdistus ja masennus saattavat heikentää ruokahalua. Syöminen on helpompaa kun muistat pitää huolta omasta jaksamisestasi ja hyvinvoinnistasi.

id nosto
Kuvat: Karri Harju

Lämmin kiitos Lejokselle kutsusta tilaisuuteen ja kiitos ihanalle Ennille seurasta!


Mitä ajatuksia teksti herättää sinussa?


x: Nessa

11 kommenttia

  1. <3 Tämä oli ihana perjantai aamun virkistys

    VastaaPoista
  2. *perjantaiaamu! Kauhea mikä yhdys sana virhe multa lipsahti kommenttiin 😂

    VastaaPoista
  3. Olen erittäin samoilla linjoilla aamupalan suhteen. Itsekin varaan aikaa, sillä aamupala osa heräämisprojektia :D Osa varmaan kauhistelee amupalani ruokamäärää. Tosin aika usein käyn aamulla salilla, minkä vuoksi energiatankkaus on paikallaan. Kiireisinä aamuina (esim.aamuluento) joudun puolittamaan aamupalani, sillä en halua karsia pöivän energiamääristä. Siispä syön ystävällisesti myös luennolla :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa hyvältä systeemiltä! Saanko kysellä mitä sinun on tapana ottaa mukaan kotoa evääksi kouluun, käytätkö jonkinlaisia välipalapatukoita tms? :)

      Poista
  4. Joskus niitäkin tuli harrastettua, proteiinipatukoita pääasiassa. Päädyin kuitenkin terveydellisistä ja taloudellisista syistä tavalliseen maitorahkaan, johon heitän maapähkinöitä. Vakiovarustis laukussa :D Ja ihan tavallinen banaani kuuluu myös valikoimaan. Treenipäivinä teen juoman soijaproteiinijauheesta, banaanista ja (kasvi)maidosta. Kunnon eväät siis :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkeistä! Tuo treenijuoma menee kokeiluun, kävin tiistaina pitkästä aikaa liikuntatunnilla ja voin sanoa että kropassa tuntuu etten ole muutamaan kuukauteen tehnyt muuta kuin kävellyt. Täytyy ottaa palautumista tukeva ruokavalio käyttöön. :)

      Poista
  5. Kannattaa satsata palautumiseen, kroppa ja mieli jaksavat paremmin :) Piti siis kirjoittaa "vakiovarustus" :D Suosittelen palautumisevääksi jotain niinkin ekstremeä kuin banaania. Siinä on kivasti kaliumia ja magnesiumia lihaksia varten, mutta samalla hiilihydraatteja täydentämään varastoja. Soijaproteiinijauheesta saa taas mukavan määrän proteiinia, mikä on myös palautumisen kannalta tärkeä aines :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Banaani on kyllä kukkarolle ystävällinen välipala näin opiskelijana! :')

      Poista
  6. Tässä blogipostauksessa oli paljon hyviä vinkkejä mulle. Itse en syö niin paljon aamupalaa, vaan yksi leipä tai jogurtti mutta olen nyt joutunut ehkä liian usein syödä aamupala yliopistoon matkalla koska olen niin hidas aamulla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Sara, tosi kiva kuulla että postauksen sisällöstä oli hyötyä! Ymmärrän hyvin tuon aamuhitauden ja samaistun siihen täysin. Omalla kohdallani tahti hidastuu merkittävästi sen jälkeen että olen syönyt aamupalan, jään herkästi koneen äärelle tekemään jotain turhaa ja pian on jo kiire.:)

      Poista

Otan ilolla vastaan kommentteja kaikilta! :)