Käsittelemätön suru voi johtaa masennukseen

-
Kävin viime viikolla Lapinlahden lähteen järjestämässä tilaisuudessa kuuntelemassa psykologi Arto Pietikäisen luentoa elämänkriisien ja masennuksen yhteydestä. Päätin osallistua luennolle osittain siksi että koen kliinisen psykologian mielenkiintoisena aihealueena, mutta myös sen takia että käyn tällä hetkellä itse läpi elämänvaihetta johon kuuluu muutokset sekä tietynasteinen epävarmuus tulevasta.

Luennolla opin että elämänkriiseillä ja masennuksella on selvä yhteys toisiinsa. Pietikäinen kertoo että masennuksen voi laukaista esimerkiksi pitkäaikainen stressi, yksinäisyys, nälkiintyminen, suru, oma tai läheisen sairastuminen, hylkääminen rakkaussuhteessa tai synnytys.

Vaikeiden elämäntapahtuminen edessä voi tuntua helpommalta vältellä omien tunteiden kohtaamista. Tunteita voi vältellä loputtomasti: voi eristäytyä kotiin, syödä liikaa, juoda alkoholia, valehdella muille että kaikki on ok, vähätellä menetystään tai vaikkapa shoppailla netissä yli varojensa.

id nosto
Kuva: Dasha Pears
MUAH: Julia Ljus

On luonnollista ja tiettyyn pisteeseen asti täysin hyväksyttävää että vaikeita tunteita yrittää helpottaa eri keinoin, jossain vaiheessa tunteet on kuitenkin tärkeä kohdata.

Pietikäinen selittää että on olemassa kaksi erilaista suremisen osaa: akuutti suru ja levollinen suru. Akuutti suru on kokonaisvaltainen ja voimakas tunnetila, joka sysää kaiken muun sivuun. Akuutti suru voi ilmetä itkuisuuden lisäksi myös esimerkiksi vihana, ahdistuksena sekä hylkäämisen ja yksinäisyyden tunteena. Tunnetila voi myös olla sekoitus useampaa edellä mainittuja tunteita.

Suru helpottaa ajan kanssa ja välissä voi olla pitkä aika levollista ja rauhallista surun aikaa. Suru ei kuitenkaan häviä kokonaan, se voi palata hetkittäin esimerkiksi tietyn tuoksun tai muistoja herättävän kappaleen myötä. Yksi surun psykoloisista tehtävistä onkin uuden elämän rakentaminen muistojen ja kaipuun kanssa. Surun kanssa on tärkeä oppia elämään.


"Vaikeiden tunteiden hyväksyvä kohtaaminen ja myötätuntoinen suhtautumistapa ovat tutkimusten mukaan ratkaisevan tärkeitä ja tukevat toipumisennustetta kriiseissä. Samalla ne ehkäisevät masennusta ja sen uusiutumista" (lähde)


Kun arjessa kohtaa vaikeita asioita on tärkeä oppia suhtautumaan omiin tunteisiinsa ja tarpeisiinsa välittävästi ja huoltapitävästi. Se mahdollistuu kun huomaa oman kärsimyksensä ja kääntyy sitä kohti. Sen myötä voi herätä aito halu pitää itsestään huolta.

Arjeen haasteet ja niiden aiheuttamat tunteet on tärkeä kohdata, sillä itseen on vaikea kohdistaa myötätuntoa jos tilannetta ja omia tunteita ei pysty tarkastelemaan. Eteenkin äkillisen menetyksen yhteydessä on normaalia että tunteet vaihtelevat surun, vihan, syyllisyyden, toivottomuuden ja ahdistuksen välillä. Riippumatta siitä mitä tunteita tilanne herättää, olisi tärkeä sallia itsensä tuntea niinkuin tuntee. Se tarkoittaa että voit huomata tunteesi, antaa sille nimen ja sitten antaa tunteen olla läsnä ilman että pyrit siitä kaikin keinoin eroon.

Vaikeasta tilanteesta selviytymistä ei edesauta se että keskittää huomionsa siihen kuinka "epäreilua" tai "kohtuutonta" elämä on. Paras ja usein vaikein tehtävä näissä tilanteissa on hyväksyä tosiasiat joita ei voi muuttaa.

*Katso Pietikäisen luento kokonaisuudessaan linkin takana olevasta tallenteesta

Mitä ajatuksia teksti herättää sinussa?

x: Nessa

2 kommenttia

  1. Hei! Oot päässyt niin paljon eteenpäin Syömishäiriökeskusajoista!

    Noora

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Noora ja kiitos!❤ En itseasiassa ole koskaan ollut Syömishäiriökeskuksessa hoidossa, mutta olen iloinen että tekstieni sisällöstä huomaa että pyrin kehittämään itseäni. Aurinkoista viikonloppua!

      Poista

Otan ilolla vastaan kommentteja kaikilta! :)