10 X VINKKIÄ ESIINTYMISJÄNNITYKSESTÄ KÄRSIVÄLLE

-
Oma esiintymisjännitykseni alkoi sen yhteydessä että aloitin yliopisto-opintoni muutama vuosi sitten. Muistan jännittäneeni ensimmäistä esiintymistilannetta niin paljon, etteivät jalkani tahtoneet suostua yhteistyöhön siinä vaiheessa kun oli minun vuoroni astua luokan eteen. Lavalle päästyäni kädet ja jalat tärisivät niin paljon, että muistiinpanopaperit oli pakko laskea luennoitsijalle tarkoitetulle pöydälle ja minun oli otettava pöydästä tukea.

En osaa nimetä mitään yksittäistä syytä sille miksi jännitän esiintymistä, mutta huomaan ainakin pelkääväni sitä että "vien liikaa tilaa" puhuessani, vaikutan epämukavalta tai sanon jotain tyhmää.

Koska tiedän että esiintyminen on minulle haastavaa, valmistaudun sitä vaativiin tilanteisiin nykyään huomattavasti huolellisemmin kuin aiemmin.

Tällä viikolla sain taas harjoitella ihmisten edessä puhumista, kun esittelin kandiaiheeni seminaarissa. Jännitin esitelmän pitämistä siitä huolimatta että olin valmistautunut huolellisesti, sain istua esitelmän aikana ja tiesin tilaisuuden olevan muodoltaan rento.

Seminaarin jälkeen kysyin opintokaveriltani kuinka esitelmäni oli mennyt hänen mielestään. Sain vastaukseksi että vaikutin tietävän mistä puhuin, ohjaaja oli tyytyväinen, eikä hermostuneisuutta juurikaan huomannut.

Kokemuksesta rohkaistuneena haluan jakaa kanssanne ne asiat, jotka auttavat minua esiintymistilanteessa.

id nosto


Vinkkejä esiintymisjännityksestä kärsivälle:


1) Mieti mitä haluat sanoa ja suhteuta se aikaan, joka sinulla on käytettävissäsi. 

2) Harjoittele esitelmän pitämistä etukäteen muutaman kerran ääneen. Esitelmän kesto kannattaa ajastaa jotta voit tarvittaessa säätää ajankäyttöäsi.

3) Kirjoita paperille mahdollisimman tiiviisti ja selkeästi mitä haluat sanoa. Esitelmää pitäessäsi et voi lukea juoksevaa tekstiä, joten avainasioiden täytyy olla paperilla selvästi esillä.

4) Kirjoita esitelmäsi kaksi ensimmäistä lausetta sanasta sanaan paperille. Jännittäessä voi tuntua siltä ettei ajatus kulje, etkä tiedä miten esitelmä kannattaa aloittaa. Voi olla helpompi päästä käyntiin, jos olet kirjoittanut itsellesi valmiiksi millä sanoilla aloitat esitelmän.

5) Rauhoittele itseäsi ennen esiintymistä. Itse hoen mielessäni jotain tämän tyyppistä:
Opiskelijana tarkoitus on nimenomaan oppia ja harjoitella. Ohjaaja ei odota sinun olevan alan asiantuntija, eikä ole maailmanloppu jos sanot jotain väärin. Opintokaverisi keskittyvät omaan esitelmäänsä, eivätkä välttämättä kuuntele niin tarkasti sitä mitä sanot. Selviät tästä kyllä.

6) Laita esitelmän tärkeys oikeisiin mittasuhteisiin. Onko esitelmän onnistumisella merkitystä  vielä viiden vuoden kuluttua?

7) Jalkaan kannattaa laittaa kengät joissa ei ole pientäkään korkoa. Tämä puhtaasti siitä syystä ettei esiintymisjännityksen kylkeen mielestäni kannata lisätä toista jännitysmomenttia. Olen huomannut etten osaa esiintymistilanteessa kävellä pienilläkään koroilla vaikka käytän korkoja arjessa.

8) Hengitä pari kertaa syvään ennenkuin alat puhua
, se auttaa kehoasi rentoutumaan.

9) Anna itsellesi aikaa palautua esiintymisen jälkeen. Tee illalla asioita jotka auttavat sinua palautumaan jännityksestä.

10) Pyydä apua esintymisjännitykseen ja hakeudu tilanteisiin joissa esiintymistä voi harjoitella. En ole itse vielä ilmoittautunut millekään kurssille, mutta olen selvittänyt että yliopiston kielikeskus pystyy tarjoamaan jonkinlaista tukea esiintymistä jännittävälle.




Mitä keinoja sinulla on esiintymisjännityksen kanssa selviämiseen?

x: Nessa

8 kommenttia

  1. Käyn pitämässä saarnoja satunnaisesti. Yleensä kesto on 15-25 minuutin luokkaa. Puhuessa kuulijoihin on otettava kontaktia, jolloin papereita ei voi vilkuilla jatkuvasti. Myös puhe täytyy tauottaa. Taukoja varten olen erikseen vetänyt pystyviivan sanojen väliin. Lisäksi luen tekstin etukäteen pari kertaa, ja kirjoitan kappaleiden viereen pari tukisanaa. Tällöin voi katsoa kuulijoihin ja puhua. Sanatarkkaan en edes pyri lukemaan, sillä silloin teksti on aidompaa. Ja fontti vähintään 14-16 sekä rivivälit tuplana :D Pieni jännitys on aina, mutta ei haittaa :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaapa hyvältä, tiedät selvästi mitä teet! :) Pidän erityisesti tuon fonttiin littyvän vinkin mielessä.

      Poista
  2. Hei vaan minulla on aikuisiällä todettu aspergenin oireyhtymä,siitä johtuen välttelen paikkoja,jossa paljon ihmisiä.Koulussa,kun piti pitää esitelmä olisi se ylitsepääsemätön este. t.Jani-75

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Jani! Esitelmien pitäminen on varmasti erityisen hankalaa jos suuret ihmismäärät ahdistavat. Toivottavasti kouluissasi osattiin tukea sinua näissä asioissa jollain tapaa.

      Poista
  3. Jännittäminen on jännä asia. Jos on jännittäjätyyppiä, niin kuin minä ainakin olen, luulen että esiintyminen jännittää aina. Siksi onkin tärkeää että tietää mitkä asiat omalla kohdalla toimii auttavasti, niin kuin sinä tiedät omalla kohdallasi. Itse olen paljon esiintynyt tanssiesityksissä ja muistan, että ennen lavalle menoa jännitti niin että jalat tärisivät. Tiesin kumminkin, että jännitys kuului ns. asiaan. Ei se tieto jännitystä vähentänyt mutta auttoi silti. Veikkaan, että ihan KAIKKIA jännittää esiintyminen tavalla tai toisella, ja ehkä se tieto jollain tasolla auttaa omaa jännittämistä.
    Pieni vinkki kuvista: niin kuin olen sanonut aiemmin niin kuvasi ovat erittäin kauniita ja niitä on kiva katsella(totta kai kun on noin kaunis nuori nainen kuin sinä!) mutta esim. tässä jutussa olisi ehkä tekstiin sopinut ihan tavallinen arkikuva kun puhe on jännittämisestä? Noissa kuvissa kun olet hyvin varman oloinen niin on vähän ristiriidassa tekstin kanssa... Tämä on toki vain minun näkemykseni ja voin olla täysin väärässä, minä kun mietin vain taas näin tavallisen tallaajan näkökulmasta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuntuu kieltämättä lohdulliselta ajatella että esiintyminen jännittää kaikkia jossain määrin ja laillasi uskon että se on ihan totta. Kuviin liittyen olen myös kanssasi ihan samaa mieltä, arkisemmat kuvat istuisivat postauksen tekstiin paremmin.
      Kuvista välittyvään varmuuteen liittyen naureskelin juuri eilen ystäväni kanssa sitä kuinka hienoa olisi, jos olisin oikeassa elämässä edes puoliksi niin "cool" kuin joissain kuvissa näyttää. :D

      Poista
  4. Tästä tuli mieleen se, kun mua haastateltiin "telkkariin" yhden futismatsin tauolla ja mä en pystyny keskittymään ennen sitä haastattelua yhtään mihinkään. Että jos joskus mun pitäisi puhua jossain seminaarissa, miten pystyis edes kuunnella muita puhujia ennen omaa vuoroa? :D

    Mun selviämistyyli on vain se, että meen ja teen sen asian, mutta tosiaan, jännitys on kyllä ihan jäätävää luokkaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi apua, varmasti jännitti tosi paljon! :D Muistan itse ihan hyvin sen mitä muut esittelivät, mutta omasta vuorostani en muista paljoakaan. Selviytymistyylisi kuulostaa hyvältä, voit mielestäni olla ylpeä siitä että välttelemisen sijaan kohtaat jännittävältä tuntuvat tilanteet ja hoidat ne parhaan kykysi mukaan.

      Poista

Otan ilolla vastaan kommentteja kaikilta! :)