6 x vinkkiä siihen, kuinka oppia huolehtimaan hyvinvoinnistaan

-
Elaine Aron kirjoittaa erityisherkkyyttä käsittelevässä kirjassaan siitä, kuinka omasta hyvinvoinnista ja jaksamisesta tulisi huolehtia samalla tavoin, kuin vanhempi huolehtii lapsestaan. Arjen kiireiden keskellä, vaadimme joskus itseltämme kohtuuttoman paljon ja koemme liian korkeiden vaatimusten seurauksena ahdistusta ja epäonnistumisen tunnetta siitä, ettemme yllä tavoitteisiimme. Myös omista perustarpeista huolehtiminen saattaa jäädä puutteelliselle tasolle silloin, kun kaikki huomio kohdistuu ulkoisesti hyvältä näyttävien tavoitteiden saavuttamiseen.

Mielestäni Aronin tekemä vertauskuva lapsen ja vanhemman suhteeseen on valtavan kaunis, ja haluan tästä syystä jakaa kanssanne siihen liittyviä ajatuksia. Osa tekstissä esiin tulevista teemoista on poimittu Aronin kirjasta Erityisherkkä Ihminen (2016) ja toinen osa tekstin mietteistä, ovat omia ajatuksiani. Tekstin tavoitteena on etsiä keinoja siihen, kuinka oppia huolehtimaan omasta hyvinvoinnistaan.

Aronin kirjan mukaan esimmäinen askel kohti terveempää suhtautumista itseen tapahtuu silloin, kun kiinnostuu omista tunteistaan. Olen vuosien varrella saanut käsityksen, että moni meistä pyrkii vaikeiden tunteiden käsittelyn sijaan, työntämään tunteet pois mielestä väkipakolla. Ajatellaan, ettei pahalle ololle ole aikaa ja ehkä pelätäänkin sitä, että oma toimintakyky laskee, jos tunteille antaa tilaa mielessään.

Pahasta olosta on kuitenkin mahdotonta päästä kokonaan eroon ilman, että sitä käsittelee jollain tapa. Jos tunnetta ei suostu työstämään mielessään, siirtyy se jossain vaiheessa keholliselle tasolle, jolloin esimerkiksi uni tai ruokahalu saattaa häiriintyä, joillekin (esimerkiksi minulle) tulee myös migreeni. Tärkeää olisi siis oppia huomaamaan henkinen paha olo ja uskaltaa pysähtyä tarkastelemaan sitä.

Mitä vanhempi tekee sen jälkeen, että hän on huomaa lapsen olevan surullinen tai allapäin?
Hän yrittää selvittää mistä paha olo tulee. Meillä aikuisilla on, samalla tavalla kuin lapsilla, välillä vaikea hahmottaa ja sanoittaa miksi meillä on paha olla. Vanhemman tehtäväksi jääkin silloin käydä yksi kerrallaan läpi lapsen perustarpeet, kunnes ongelman syy selviää ja lapsen vointi lähtee paranemaan.


Kuva: Julian Schröpel

Kokeile seuraavien kysymysten esittämistä itsellesi ensi kerralla, kun huomaat voivasi huonosti:


* Koska olen syönyt viimeksi, onko minulla huono olo sen takia, ettei kehossani ole tarpeeksi energiaa? Olenko juonut tarpeeksi vettä?

* Olenko nukkunut tarpeeksi, voiko huono oloni johtua fyysisestä väsymyksestä?

* Minkä verran ärsykkeitä ympäristössäni on?
Aikuisen jaksaminen ja motivaatio kärsii samalla tavoin kuin lapsen, jos ympärillämme on pidemmän aikaa liian paljon tai liian vähän ärsykkeitä. Jos siis olet pidemmän aikaa ollut tilassa, jossa on liian kirkas valo, kova ääni tai paljon ihmisiä, hakeudu hetkeksi omaan rauhaan vetämään henkeä.

* Missä asennossa olen ja missä tahdissa liikun?
Koska keho ja mieli ovat yhteydessä toisiinsa, on meillä ahdistuessamme taipumus vetää olkapäitä ylös ja eteenpäin, ikäänkuin suojataksemme itseämme ja rintakehäämme. Jännittynyt asento saattaa vaikeutta hengitystä ja voi siitä syystä, heikentää vointiamme entisestään.

Huono henkinen tai kehollinen vointi voi myös vaikuttaa tapaamme liikkua. Itse huomaan esimerkiksi käveleväni nopeammassa tahdissa, ikäänkuin kiireessä silloin, kun olen ahdistunut. Kehon kautta tulevat viestit stressistä saattavat myös omalta osaltaan, ylläpitää tai lisätä virittyneisyyttä kehossamme. Vireystilaa laskeakseen, kannattaa siis suoristaa selkänsä, painaa hartiat alas ja taakse sekä kiinnittää huomiota tahtiin, jolla suorittaa päivän askareita.


Olen omassa arjessani huomannut, että ahdistuksen määrä vähenee lähes poikkeuksetta siinä vaiheessa, kun yllämainitsemani perustarpeet on tyydytetty. Välillä jokainen meistä tarvitsee kuitenkin myös lohdutusta ja kannustusta.

Itsensä lohduttaminen voi alussa tuntua hieman kummalliselta ja ehkä jopa teennäiseltä. Omat haasteeni itsen lohduttamiseen ja kannustamiseen kytkeytyvät jollain lailla siihen, että olen tottunut kohdistamaan kehut ja kannustukset toisiin ihmisiin. Koen, että suomalaisessa kulttuurissa on (edelleenkin) tärkeää antaa itsestään vaatimaton kuva, ja siihen kuuluu osittain myös omien saavutusten mitätöinti. Koen esimerkiksi, että aika harva meistä osaa vastata vain kiittämällä siihen, kun suoritustamme kehutaan - yleisempää on mielestäni, että kiitokseen yhteyteen lisätään jonkinlainen itseä/saavutustaan mitätöivä lause.

En osaa ottaa kantaa siihen, jos vaatimattoman kuvan antaminen ulkomaailmalle on hyvä vai huono asia. Koen kuitenkin, että vaatimattomuus muuttuu taakaksi siinä vaiheessa, kun siitä tulee niin iso osa identiteettiämme, ettemme enää osaa nähdä omaa arvoamme.

Uskon että jokaisella meistä on tarve tuntea, että teemme elämällämme jotain arvokasta ja merkityksellistä. Ulkoapäin tulevat kannustukset ja lohdutukset saattavat auttaa hetkellisesti, mutta ne eivät yksinään riitä ylläpitämään positiivista minäkuvaa, jos emme itse pysty näkemään omaa arvoamme. Ehkä meidän olisi helpompi nähdä omat vahvuutemme ja hyvät puolemme, jos käyttäisimme Aronin vertauskuvaa ja tarkastelisimme itseämme rakastavan vanhemman silmin?

Herättääkö teksti jotain ajatusksia sinussa?

x: Nessa

5 kommenttia

  1. Hyvä kirjoitus, jälleen! Itse opin suurimman osan kaikista tällaisista herkän ihmisen hyvinvoinnin kannalta olennaisista taidoista vasta sitten, kun aloitin terapian muutama vuosi sitten. Siinä vaiheessa, kun joku kysyi useamman kerran viikossa, että mieti nyt, miksi olet niin ahdistunut/väsynyt/surullinen tms. sitä alkoi vasta tajuta, että omaa jaksamista olisi hyvä tarkkailla ja vointia seurata sekä tarpeen mukaan antaa itselleen aikaa levätä ja rauhoittua. Sitten ihmettelin, miksen ollut aiemmin tajunnut asiaa. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen itse huomannut saman, päiviä tulee suoritettua niin automaattivaihteella, ettei omaa jaksamistaan edes muista kuunnella. :) Hienoa että olet terapian avulla oppinut tarkkailemaan vointiasi!

      Poista
  2. Kiitos Nessa! Aion ehdottomasti koittaa vinkkejä käytännössä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla, että sait näistä inspiraatiota! :) <3

      Poista
  3. Seuraan instassa ja jos voitan haluaisin multitask setin =)
    salindgre@hotmail.com

    VastaaPoista

Otan ilolla vastaan kommentteja kaikilta! :)