Itsetunto ja temperamentti osana kokonaisvaltaista hyvinvointia

-
On ajanjaksoja jolloin terveyteen liittyvät palapelinpalaset loksahtavan paikoilleen ikään kuin itsestään, toisinaan hyvän olon löytäminen vaatii puolestaan enemmän tietoista työskentelyä.

Ravinto- ja fytoterapeutti Mariel Mettälä kokoaa järkeen käyvästi kokonaisvaltaiseen terveyteen vaikuttavat osa-alueet henkilön keholliseen terveyteen, mielenterveyteen, elämäntilanteeseen, ruokavalioon, liikuntaan, unensaantiin ja sosiaalisiin suhteisiin.

Ylläolevista osa-alueista, kaikki vaikuttavat toisiinsa jollain lailla ja hyvinvointi kärsii pidemmän päälle, jos osa-alueiden välillä vallitsee epätasapaino. Se mikä on kenellekin oikeanlainen tasapaino yllä mainittujen muuttujien välillä, vaihtelee yksilökohtaisesti (lähde).

Koska kokonaisvaltainen terveys on nimensä mukaisesti laaja aihe, ajattelin tässä postauksessa miettiä nimenomaan henkisen hyvinvoinnin terveydellisiä vaikutuksia.

Olen nähnyt omassa arjessani, kuinka tiiviissä yhteydessä keho ja mieli ovat toisiinsa. Jos voin henkisesti hyvin, nukun myös paremmin, eivätkä esimerkiksi niskani ole samalla tavalla jumissa, kuin ollessani stressaantunut tai allapäin. Väsyneenä tai surullisena, reagoin vastavuoroisesti myös kehollisiin vaivoihin herkemmin.

Herkkyydestäni johtuen olen viime aikoina kiinnostunut yhä enemmän temperamentista ja sen vaikutuksista terveyteen. On mielenkiintoista huomata, kuinka jotkut meistä voimaantuvat ja saavat valtavasti tehtyä pienessä stressitilassa, kun taas toiset reagoivat pienimpäänkin stressiin ahdistumalla ja vetäytymällä tilanteesta. Piirteet vaikuttavat arjessa tekemiimme päätöksiin ja sitä kautta pidemmän päälle myös terveyteemme.

" Temperamentti on ihmisen yksilöllinen tapa reagoida asioihin. Niinpä se selittää, miksi ihmiset kokevat samat asiat eri tavoin. Se mikä on stressi toiselle, on toiselle elämän haaste ja suola "


(Keltikangas-Järvinen, Räikkönen, Puttonen & Sampsa, 2001)


Keltikangas-Järvinen & Co tekemässä tutkimuksessa havaittiin yhteys lapsen synnynnäisen temperamentin, ja stressin aiheuttamien somaattisten seurauksien välillä. Heidän mukaansa samalla psyykkisellä stressikokemuksella on erilaiset somaattiset seuraukset eri ihmisillä. Osa ihmisistä sairastuu stressin alla, kun taas toiset jaksavat pitkäänkin ilman somaattisen sairastumisen uhkaa.

Selitys tähän löytyy temperamenttipiirteiden yhteydestä fysiologiaan. Kaikilla temperamenttipiirteillä on yhteys fysiologiaan, mutta eroja on sekä niiden voimakkuudessa, että siinä millaisiin kehollisiin toimintoihin yhteys löytyy. Joskus stressin vaikutus kehoon on harmiton, toisinaan psyykkinen kuormitus altistaa ihmisen reagoimaan stressitilanteessa aina myös sairastumisriskiä lisäävällä, fysiologisella kiihtymistilalla. Tällöin keho kuormittuu myös fysiologisesti psyykkisestä stressistä (ibid.).



Kuva: Lupine Photoart
MUAH: Salli Timlin

Pystyäksemme tekemään pitkäaikaisesti hyviä päätöksiä terveyteemme liittyen, on päätösten pohjalta löydyttävä jonkinlainen arvostus itseä ja omia voimavaroja kohtaan. Arvostuksella tarkoitan kykyä ajatella, että itsellä on kaikkien muiden ihmisten lailla oikeus levätä, iloita ja tuntea ylpeyttä saavutuksistaan.

Löysin Yle Akuutin sivuilta hyviä ajatuksia herättävän listan, terveeseen itsetuntoon vaikuttavista osa-alueista, joten päätin jakaa sen kanssanne myös tässä postauksessa:


Terveen itsetunnon tukipylväät


* Turvallisuus - luottamus, ihmissuhteet, järkevät ja toimivat rajat sekä säännöt
* Itsensä tiedostaminen - yksilöllisyyden tune, itsetuntemuksen lisääminen, realistinen minäkuva omasta roolista, fyysisistä ja persoonallisista ominaisuuksista

* Liittyminen ja yhteenkuuluvuuden tunne - tunne kuulumisesta johonkin, että on hyväksytty, arvostettu ja luotettu
* Tehtävätietoisuus - elämänhalu ja tietoisuus omista päämääristä, kyky ottaa vastuuta omista päätöksistä ja kyky asettaa realistisia, saavutettavia tavoitteita. Myös kyky hyödyntää saavutuksiaan ja nauttia niistä.

* Pätevyyden tunne - menestyminen ja suoriutuminen itselle tärkeissä ja arvokkaissa tehtävissä, omien vahvuuksien ja rajojen tunnistaminen.


(Michele Borba 2000)



Pidän yllä olevasta listasta, sillä se osoittaa selvästi, kuinka moni asia vaikutta itsetuntoon. Hyvä itsetunto ei temperamentin lailla ole ominaisuus, jonka kanssa synnytään - itsetuntoa on mahdollista työstää eri keinoin. Tervettä itsetuntoa voi rakentaa esimerkiksi tavoittelemalla itselle tärkeitä päämääriä, luomalla tasapainoisia ihmissuhteita ja kuuntelemalla omaa jaksamistan.

Herättikö teksti jotain ajatuksia teissä?

x: Nessa

4 kommenttia

  1. Tosi mielenkiintoinen postaus :) Tähän voisi kirjoittaa pitkän kommentin, mutta totean vain lyhyesti, että paljon tärkeitä asioita, jouta varmadti jokaisen olisi hyvä välillä pysähtyä miettimään.

    Tempperamentti vaikuttaa niin moneen asiaan elämässä, tuon kirjan voisi jokainen lukea.

    Kivaa alkavaa viikkoa sinulle !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Sara, kiitos että kommentoit. :) Näinhän se on, temperamentti on mielenkiintoinen aihe!

      Ihanaa alkavaa viikkoa myös sinulle!

      Poista

Otan ilolla vastaan kommentteja kaikilta! :)