Tiedätkö kuka valmistaa sinun vaatteesi? Vieraskirjoittajan postaus

-
* Postaus sisältää syvälinkkejä

Lidlin kashmir-neulemallistoa käsittelevä postaus tuntui kiinnostavan monea teistä, ja yllätyksekseni huomasinkin, tekstini olevan sunnuntaina Indiedays Style & Trends-portaalin luetuin.

Lidl on monen muun brändin lailla tunnettu edullisista tuotteistaan, ja näissä liikkeissä asioidessani, huomaan usein miettiväni tuotteiden alkuperää ja niiden valmistusprosessin eettisyyttä. Esimerkiksi Kiinassa, Intiassa ja Turkissa valmistettujen vaatteiden ostaminen, tuntuu minusta jollain tasolla pahalta, sillä pelkään ostotoiminnallani tukevani ihmisten perusoikeuksia rikkovia työolosuhteita.

Näin opiskelijana rahaa on kuitenkin rajallisesti ja tämä tarkoittaa, että tuotteen hinta on merkittävä tekijä vaatteita ja muita tuotteita ostaessani. Pyrinkin aina kun mahdollista, hankkimaan vaatteeni käytettyinä ja muutenkin kuluttamaan ne loppuun, ennen uusien ostamista. Vien myös vaatteitani myytäväksi kirppareille ja lahjoitan niitä kavereille, sekä kierrätykseen.

Bongasin noin kuukausi sitten Maijun blogissa (linkki) mielenkiintoisen ja hyvin kirjoitetun postauksen, liittyen vaatetuotannon eettisyyteen ja ajattelin tässä postauksessa, jakaa tekstin teidän kanssanne.

Olisin myös kiinnostunut kuulemaan kommenttikentässä teidän ajatuksianne niistä asioista, joita mietitte uusia vaatteita ostaessanne! Onko eettisyys yksi näistä asioista?


Nyt kuitenkin pidemmittä puheitta Maijun postaukseen: 



Olen kuullut usean ihmisen kommentoivan, että he ostaisivat pienten suunnittelijoiden tuotteita ja olisivat ekologisempia valinnoissaan jos se olisi taloudellisesti mahdollista. Haluaisin kohdistaa näille henkilöille kysymyksen. Oletko koskaan miettinyt miksi esimerkiksi päälläsi oleva paita on niin edullinen suunnittelijoiden tuotteisiin verrattuna? Muotialalla työskentelevät henkilöt tietävät vastauksen, mutta entä ihan tavallinen kuluttaja? Onko informaatiota saatavilla tarpeeksi. 

Muotiteollisuudessa kuluttajalle tarjottava edullinen hinta on ollut ratkaiseva tekijä suhteessa tuotteen menekkiin jo kauan. Primarkin kaltaiset halpaketju-brändit tuottavat yhä halvemmalla ja yhä nopeammin. Uutuuksia saattaa tulla kauppoihin jopa päivittäin. Kuluttajat ostavat uusimpia trendejä miettimättä kuka ne on alun perin suunnitellut, valmistanut tai mistä materiaalista ne on tehty.  Olen myös törmännyt Facebook-kirpputoreilla ilmiöön, jossa monet myyvät käyttämättä jääneitä vaatteitaan, joissa on vielä hintalaput paikoillaan. Positiivista on, että tuotteet myydään eteenpäin eivätkä ne päädy kaatopaikan täytteeksi. Ostopäätöstä tehdessä olisi kannattavaa pysähtyä miettimään onko tuote sellainen, jota käyttää useasti ja edustaako se niitä arvoja, joita itse haluaa edustaa. Useiden hutiostosten hinnalla ostaa jo yhden tai useamman laadukkaan ja eettisesti tuotetun tuotteen.

HALVAN TUOTTEEN HINTA VOI OLLA JOPA IHMISHENKI



Halpatuotantoketjut usein oikovat mutkia ekologisten ja eettisten periaatteiden kustannuksella. Kuluttajille tarjottavan halvan hinnan kustannus voi pahimmassa tapauksessa olla ihmishenki. Osa meistä varmasti muistaa uutisen vuodelta 2013, jolloin kahdeksankerroksinen vaatetehdas Bangladeshissa sortui ja yli 1000 ihmistä sen henkilökunnasta kuoli.  Rakennusten huonon kunnon lisäksi työntekijöitä kohdellaan useissa tehtaissa kuin orjia ja heillä saattaa olla jopa 20–tuntisia työpäiviä lukittujen porttien takana. 

Halpatuotantomaiden työoloja koskevat ongelmat eivät tietenkään katoa niissä vaatteensa tuottavien yritysten täysboikotilla. Muutokselle on kuitenkin selkeä tarve, jotta kaikkien tehtaiden työntekijöiden työolot, -ajat ja palkat saataisiin inhimillisten ja laillisten raamien sisälle. Kustannustehokkuudessa ei voida mennä ihmisarvon edelle. Yritysten lisäksi kuluttajien tulisi kiinnostua yhä enemmän siitä kuka, missä ja miten omat vaatteet valmistetaan.  

Jos haluaa hankkia oikeasti ekologisesti ja eettisesti tuotettuja vaatteita ei ketjuliikkeisiin useinkaan ole asiaa. Usealla halpaketjulla löytyy eettisempi mallisto, jonka eettisyys usein valitettavasti jää pelkkiin materiaaleihin. Tuotantotavat ja -paikat säilyvät ennallaan.  Tärkeää on muistaa, että tuotteen kallis hinta ei takaa sen tuotantoprosessin eettisyyttä ja ekologisuutta.  Niin ikään kaikkien kestäviä arvoja kannattavien yritysten tuotteet eivät ole huomattavasti ketjuliikkeitä kalliimpia. Kannattaa tutustua esimerkiksi suomalaiseen Pure Waste Textileen, joka nimensä mukaisesti valmistaa tuotteensa täysin kierrätysmateriaaleista ja tarjoaa vaatteita kuluttajaystävälliseen hintaan.

MISTÄ HINTAEROT JOHTUVAT? 



Ylläolevat kuvat eivät ole suoraan verrannolliset, mutta antavat osviittaa halpatuotannon ja eettisen valmistuksen hintarakenteiden eroista. Vasemmanpuoleisessa  kuvassa on suomalaisen vahvasti eettisiä ja ekologisia arvoja koko tuotantoketjussaan kannattavan Paula Malleuksen MEM:n hintarakenne ja oikean puoleisessa kuvassa halpavaateketjun X hintarakenne. Kuten kuvasta voi todeta, halpatuotteiden kate on huomattavasti korkeampi ja ompelijoille maksettu korvaus olematon eettisesti tuotettuihin vaatteisiin verrattuna. Tämä jaottelu toivottavasti auttaa ymmärtämään, miksi kestävä muoti maksaa enemmän ja miksi siitä myös kannattaa maksaa enemmän.

Yritys on luonnollisesti vastuussa oman toimintansa eettisyydestä ja läpinäkyvyydestä, mutta myös jokainen meistä kuluttajana voi itse ottaa vastuun omasta eettisyydestään omilla valinnoillaan ja valveutuneisuudellaan. Ostopäätösten tekeminen harkitusti impulsiivisten sijaan on jo vahva alku. Mikäli suunnittelijoiden tuotteisiin sijoittaminen tuntuu liian kalliilta, kirpputorit ovat yksi edullisimmista vaihtoehdoista kestäviä arvoja kohti tavoiteltaessa. Lisäksi useimmat suunnittelijat järjestävät vanhojen mallistojensa poistomyyntejä, joissa tuotteita saa roimalla alennuksella. Vaatteiden oikeanlainen huolto ja hoito myös lisäävät niiden elinikää.
Video aiheesta (linkki)


Pääset tutustumaan Maijun eettisiä arvoja ja brändejä esittelevään blogiin tästä!

KOOSTUUKO SINUN VAATEKAAPPISI SISÄLTÖ HALPAKETJUJEN TUOTTEISTA?
VAI OLETKO VALMIS MAKSAMAAN EETTISYYDESTÄ? 


x: Nessa

4 kommenttia

  1. Mikä on syvälinkki?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka Laura!
      Syvälinkki on linkki, joka viittaa suoraan jonkin sivuston yhdelle sivulle, eikä sivuston pääsivulle.
      Jos esimerkiksi menisin Nelly.com nettisivuille, valitsisin sieltä jonkin tietyn paidan ja tekisin linkin suoraan paidan sivulle, olisi se syvälinkki.
      Vähän kömpelösti muotoiltu vastaus, mutta toivottavasti ymmärrät, mitä ajan takaa. :)

      Poista
  2. Asiaa. Itse välttelen viimeiseen asti "halpisvaatteiden" ostamista. En kestä ajatusta niiden tuotanto-oloista, ja lisäksi ne ovat usein todella huonolaatuisia, eivätkä siis kestä käytössä kuin korkeintaan vuoden. Tämä ei sovi ideologiaani. Olen pettynyt, jos suosikkivaatteeni hajoaa viiden vuoden käytön jälkeen. Kymmenen vuoden käyttöikään alan olla jo tyytyväinen. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niinpä, olen kanssasi ihan samaa mieltä. Itseänikin turhauttaa se, kun vaatteet lyhenevät ja levenevät jo ensimmäisten pesujen aikana.

      Tietenkin ymmärrän myös sitä, ettei opiskelijana/nuorena välttämättä halua ostaa "sesongin trendejä" kalliilla hinnalla jos tietää, että tulee käyttämään vaatteita vain lyhyen aikaa.

      Itse en enää seuraa sesongin trendejä yhtä orjallisesti, kuin vielä muutama vuosi sitten. Tuntuu tärkeämmältä, että vaatteet ovat ajattoman tyylikkäitä ja mahdollisimman laadukkaita. Yksi lempivaatteistani on esimerkiksi kirpparilta löytämäni (70-luvulla valmistettu) Marimekkon Matti-takki.

      Poista

Otan ilolla vastaan kommentteja kaikilta! :)