Vinkkejä ihon kunnon parantamiseen

-
Olen viime kuukausina tehnyt pieniä muutoksia jokapäiväiseen ihonhoitorutiiniini, ja saanut niistä hyviä tuloksia. Reiluun kahteen kuukauteen kasvoihini on ilmestynyt vain pari hassua näppylää siitä huolimatta, että ihoni tavallisesti reagoi stressiin ja kuukautiskiertoon, puskemalla epäpuhtauksia pintaan.

Tämä ei ole mainospostaus, vaan ajatuksenani on yksinkertaisesti jakaa kanssanne ne vinkit, jotka ovat auttaneet minua parantamaan ihoni kuntoa.

Reilu pari kuukautta sitten tein seuraavat muutokset ihonhoitorutiiniini:


1) Päätin etten enää koske kasvoihini, ellen ole ensin pessyt käsiäni kunnolla. Pyrin välttämään esimerkiksi pään nojaamista käsiini ja pesen käteni saippualla aina, ennenkuin aloitan meikkaamisen. Levitän siis meikkivoiteen ja kosteusvoiteen käsin.

2) Aloin vaihtaa tyynyliinani viikoittain. Ihmettelin pitkään sitä, että minulle ilmestyi näppylöitä vain toiselle puolelle kasvoista, ja toinen puoli pysyi puhtaana. Ystäväni vinkkasi minulle, että epäpuhtaudet saattavat ilmestyä sille puolelle kasvoja, jolla nukun öisin.
Kasvojen ihosta irtoaa nimittäin kuollutta ihosolukkoa ja rasvaa myös yön aikana, ja jos tyynyliinaa ei vaihda tarpeeksi usein, tulee sitä ajan kanssa bakteeripesä (myös tyyny kannattaa pestä säännöllisesti, sillä esimerkiksi kasvoista irtoava rasva pääsee tyynyliinan läpi).

Kuva: Pasi Järvenpää
Instagram: @terry_bull

3) Puhdistan ihoni säännöllisesti kuorintahanskalla tai kasvoharjalla. Tavallisesti kuorin kasvoni hellästi perunahanskaa käyttäen (kuorintahanskaa halvempi ja yhtä hyvä tulos). Viime viikkoina olen myös testaillut Braunilta saamaani kasvoharjaa, sekin kuorii ihon tehokkaasti.


4) Olen löytänyt ja pitäytynyt minulle sopivissa ihonhoitotuotteissa, enkä aio hetkeen kokeilla mitään uusia tuotteita. Uusi tuote saattaa aiheuttaa ihossa epäpuhtauksia ensimmäisten viikkojen aikana, sillä iho puhdistautuu tuolloin edellisestä tuotteesta ja tottuu uuteen tuotteeseen. Tällä hetkellä käytössäni olevat tuotteet toimivat hyvin, enkä ole vielä kyllästynyt niihin, joten käytän nämä nyt rauhassa loppuun ennenkuin kokeilen mitään uutta.

5) Olen oivaltanut, että meikkisiveltimet kannattaa oikeasti pestä säännöllisesti, jos haluaa että iho pysyy puhtaana. Pesen omani joka toisen käyttökerran jälkeen, mutta olen miettinyt sitä, että voisin alkaa pestä niitä jokaisen käytön jälkeen.

 Mikä auttaa teitä pitämään ihonne hyvässä kunnossa?

x: Nessa

11 kommenttia

  1. Tuohon tyynyliina-vinkkiin lisäisin myös kasvopyyhkeen! Olen itse alkanut puhumaan myös yksin kotona ollessani kännykän kaijuttimeen mieluummin kuin pidän taskuissa pyörinyttä näyttöä poskella. Nojaan silti liikaa käsiin..

    VastaaPoista
  2. Nämä on juuri niitä pieniä hiomisia ja jokapäiväisiä tapoja, jotka ovat varmasti suuressa roolissa, jos iho on aika hyväkuntoinen, mutta pieniä epäpuhtauksia ilmenee.
    Täytyy kyllä taas petrata näiden pienten asioiden kanssa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva jos sait postauksesta inspistä! Näillä muutoksilla on kyllä kieltämättä ollut yllättävän suuri vaikutus ihoni kuntoon!:)

      Poista
  3. Tyynyliinaa pitäs tosiaa vaihtaa paljon useemmin! Siis oon sen suhteen naurettavan laiska :D :/

    VastaaPoista
  4. Meikkisiveltimien säilytyskotelo tai pussukka pitää myös pestä silloin tällöin.
    Jos kasvoilla on couperosaa, se tarvitsee suojaa saunaan mennessä. Käytin Nivea Cremeä, mutta herkistyin sille joten vaihdoin ammattilaisen suosituksesta jojobaöljyyn.
    Vaihdan vuodevaatteet joka lauantai ja tyynyn käännän joka ilta.
    Kasvojen kuivaukseen käytän omia pieniä pyyhkeitä.
    Noita perunoiden kuorintahanskoja olen käyttänyt kauan saunan jälkeen vartalon kuorintaan suihkuvaahdon ja kuorintageeli-yhdistelmän kanssa.
    Kasvoille käytän tätä alekorista tekemääni tosi hyvää löytöä: http://luontaistuotteet.net/konjac-sponge/bambuhiili-konjac-sponge-kasvojenpesusieni-p-7197.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi, sain paljon hyviä vinkkejä! Täytyykin tutustua tuohon kasvojenpesusieneen! :)

      Poista
  5. moi :) mä oon kyl tosi skitso petivaatteiden suhteen :D mä vaihdan kaikki 2 kertaa viikossa :D myös kaikki pyyhkeet.. mua vaan niin ällöttää :D hahah

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahahha! :D No sä nukut sitten ainakin tosi puhtaissa petivaatteissa. Ihan noin ahkerasti en itse niitä vaihda, mutta puhtaissa lakanoissa nukkuminen on maailman paras tunne!

      Poista
    2. Hahha niinpä!! Senki takia vaihdan niin usein :D

      Poista

Otan ilolla vastaan kommentteja kaikilta! :)