Edessä uran vaihto?

-
Olen pitkän mietinnän jälkeen, päättänyt hakea kevään 2017 yhteishaussa Åbo Akademin psykologiseen tiedekuntaan, suorittamaan maisterin tutkintoni.
Opinnot kansainvälisessä oikeudessa tuntuvat edelleen mieluisilta ja kiinnostavilta mutta ajattelen, että psykologian opiskelu voisi olla vielä enemmän minun juttuni.

Psykologin ammatti on lapsesta saakka ollut kutsumusammattini, mutten syystä tai toisesta ole uskaltanut hakea tiedekuntaan. Tämä on hieman kummallista, sillä olen yleisesti sitä mieltä, että omia unelmia kannattaa tavoitella. Eihän mitään voi voittaa, jos ei edes yritä.



Soitin tänään tiedekuntaan ja juttelin siirtymisestä erään professorin kanssa. Sain kuulla, että voisin valmistua psykologian maisteriksi hieman nopeammin, jos minulla on pohjalla kandi toisesta pääaineesta. Tarvitsisin kaikenkaikkiaan 60 opintopistettä psykologiassa, jotta voisin aloitta aineen opinnot suoraan maisteritasolta. Sen lisäksi, minun tulisi saada maisterivaihessa 60 ylimääräistä opintopistettä, ennen valmistumista.
Kokonaisuudessaan säästäisin siis vuoden, jos saisin kandin paperit ulos valtsikasta, ennen siirtymistä psykologiseen tiedekuntaan. 

Siirtymisen edellytyksenä on luonnollisesti se, että käyn kirjoittamassa pääsykokeet samalla tavalla, kuin kaikki muutkin tiedekuntaan pyrkivät, ja että pääsen pääsykokeista ja haastatteluvaiheesta läpi.  Tilastollinen mahdollisuuteni saada uusi opintopaikka on tunnetusti häviävän pieni, mutta haluan siitä huolimatta yrittää. Ilokseni myös Johnny, vanhempani ja ystäväni ovat kannustaneet minua pääaineen vaihdossa.

Tunnen olevani siinä mielessä etuoikeutettu, että minulla on opintopaikka jossa jatkaa siinä tapauksessa, etten heti saa paikkaa uudella linjalla. Voin halutessani hakea tiedekuntaan uudestaan sitä seuraavana vuonna, ja pääsykoetta odotellessani suorittaa opintoja nykyisessä pääaineessani.


Kuvat: Juha Markku

x: Nessa

2 kommenttia

Otan ilolla vastaan kommentteja kaikilta! :)