Näin valmistaudun tenttiin, osa 2.

-
*Ensimmäisen postauksen siitä, kuinka valmistaudun tenttiin, löydät tätä lausetta klikkaamalla!

Luin muutama päivä sitten uudestaan lokakuussa kirjoittamani postauksen siitä, kuinka valmistaudun tenttiin. Postauksesta saa mielestäni suhteellisen kattavan kuvan lukutekniikastani ja mainitsen siinä myös lyhyesti muutaman muun keskittymiseeni vaikuttavan seikan.

Jaksamiseen ja keskittymiskykyyn vaikuttaa kuitenkin, lukutekniikan lisäksi myös sen verran monta muuta tekijää, että päätin tehdä postaukseen toisen osan.

Tässä postauksessa olen ajatellut käsitellä enemmän niitä kannattelevia tekijöitä, jotka auttavat minua keskittymään lukemiseen. Aion kertoa mitä minun on tärkeä tehdä ennenkuin aloitan lukemisen, lukemisen aikana ja lukemisen jälkeen, ylläpitääkseni hyvän keskittymiskyvyn.


1) Siivoa työpöytä ja työtila
Teksteihin ja tehtäviin on paljon helpompi keskittyä, kun työpöytä on siisti. Jos pöydällä on lukemisen kannalta turhia tavaroita, vievät ne helposti huomion pois oleellisesta, eli lukemisesta. Minulle on erityisen tärkeää ettei puhelin ole pöydällä, sillä päädyn turhan helposti selaamaan Instagramia, Facebookiin ja sähköpostia.

Myös huoneen siivoaminen on minulle tärkeää. Ärsyynnyn epäsiisteydestä ja olen huomannut, että minun on vaikeampi keskittyä sotkuisessa huoneessa. Jossain vaiheessa siivoaminen alkaa aina tuntua tärkeämmältä kuin lukeminen.
Jätän työpöydälleni yleensä vain sen materiaalin, jota tarvitsen. Kirjojen lisäksi pöydälleni jää kynä, muistiinpanovihko ja iso lasi vettä.

2) Pue yllesi mukavat vaatteet
Opiskelen yleensä leggingseissä tai college housuissa, topissa ja isossa neuleessa. Jaloissa minulla on tavallisesti villasukat. Pyrin kerrospukeutumaan silloin kun aikeenani on opiskella, sillä haluan pystyä lisäämään ja vähentämään vaatetusta helposti tarpeen mukaan. Minusta on ärsyttävää, jos joudun kokoajan menemään vaatekaapille, joko hakemaan lisää vaatetta tai vähentämään vaatteita. Se vie turhaa aikaa ja liian kylmä/kuuma olo vaikeuttaa keskittymistä. Hiukset laitan yleensä rennolle ponnarille, jotta saan ne pois kasvoilta.

3)  Selvitä mikä materiaali sinun pitää keretä käymään sillä kerralla läpi
Kuten kerroin ensimmäisessä lukutekniikkaani käsittelevässä postauksessa, on minun tapana laskea kuinka monta sivua luettavaa tenttimateriaalissani yhteensä on ja tämän jälkeen jaan sivumäärän niin monella päivällä, kuin minulla on aikaa lukea. Näin saan selville, kuinka monta sivua minun pitää lukea päivässä.
Minulla on ensin tapana silmälillä sivut kertaalleen läpi ennenkuin aloitan varsinaisen lukemisen. Katsomalla kappaleiden nimet ja niissä olevat alaotsikot saan käsityksen siitä, miltä kokonaisukuva näyttää ja mitkä asiat ovat tärkeitä.



4) Lue tärkeät asiat ääneen
Ääneen lukeminen ja tärkeiden asioiden ikään kuin "selittäminen itselle omin sanoin" auttaa minua muistamisessa. Ääneen lukeminen auttaa myös päivän loppuvaiheessa, kun keskittymiskyky alkaa loppua ja vielä pitäisi jaksaa lukea muutama sivu.

5) Tee omia muistiinpanoja
Asioiden kirjoittaminen auttaa minua niiden muistamisessa. Muistiinpanot on myös kätevä lukea kertaalleen läpi ennen tenttiä, sillä niistä pitäisi löytyä se kaikkein keskeisin tiivistetyssä muodossa.

6) Säännöllinen tauotus
Keskittymiskykyni kestää noin 40-45 minuuttia ja sen jälkeen olen 10 minuutin tauon tarpeessa. Pidän yleensä joko itse silmällä kelloa, tai sitten asetan ajastimen puhelimeeni. Olen oikeastaan sitä mieltä, että on parempi laittaa ajastin puhelimeen, sillä silloin voin keskittyä rauhassa lukemiseen luottaen siihen, että puhelin kertoo kun on tauon aika.

7) Tauon aikana
*Tauolla minun on tärkeä venytellä selkä (ja joskus myös jalat) auki. Lukijessa menen aina tosi kummallisiin asentoihin siitä huolimatta, että yritän kiinnittää huomiota ergonomiaani ja silloin on tärkeää, että saan paikat auki ennenkuin jatkan lukemista.
*Teen myös tarpeen mukaan jotain terveellistä välipalaa, joka antaa minulle lisäenergiaa lukemiseen.
*Tauolla on tärkeä miettiä jotain muuta kuin koulujuttuja, jotta aivot saavat levätä. Saatan esimerkiksi soittaa kaverille tai kuunnella musiikkia (ja naapureiden päänvaivaksi laulaa).

Tässä siis muutama keskittymistä ja jaksamista kannatteleva vinkki, jotka olen havainnut toimiviksi. Käyttämäni lukutekniikka saattaa vaihdella tentistä ja materiaalista riippuen, mutta näistä keinoista saan apua jaksamiseen aina, kun valmistaudun tenttiin.

Mitä vinkkejä teillä on jaksamisen ja keskittymisen parantamiseen?

x: Nessa

4 kommenttia

  1. Nyt on kyllä mahtivinkkejä! Nuo noudattelevat pitkälti myös omia keskittymisen parantamiskeinoja.
    Varsinkin tuo ääneen asioiden selittäminen on mun mielestä todella hyvä vinkki. Yleensä selitän omia muistiinpanojani ääneen. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Mari! Kiva kuulla, että sieltä löytyy toinen itsekseen ääneen höpöttävä opiskelija. ;)

      Poista
  2. Ihania neuvoja, myt vaan pitäisi päättää otanko kurssin huhti-toukokuulle...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Otat kurssin vain jos jaksat, kokopäivätyö on jo ihan tarpeeksi! ;)

      Poista

Otan ilolla vastaan kommentteja kaikilta! :)