Miltä ruokavalioni näyttää?

-
Minulta kysytään usein miltä ruokavalioni näyttää ja useampi teistä on myös pyytänyt minua tekemään jonkintyyppisen "ruokapäiväkirja" postauksen.

Olen aika huono kuljettamaan kameraa mukanani kaupungilla, jossa syön osan aterioistani, mutta kotona otan säännöllisesti kuvan edessäni olevasta annoksesta.

Alla näkyvät kuvat ovat tammikuussa ottamiani Instagram kuvia (@nessanelamaa) ja mielestäni niissä näkee aika hyvin, mistä ruokavalioni tällä hetkellä koostuu.

Minulle ehkä tärkein asia ruokailussa on säännöllisyys. En suoranaisesti sanoisi tuntevani nälkää, mutta kehoni viestii heikotuksella heti, jos ruokailusta kulunut aika venyy liian pitkäksi. Tästä syystä pyrinkin aina kuljettamaan mukanani jonkin tyyppistä välipalaa siltä varalta, että kehoni jossain vaiheessa tarvitsee lisää energiaa.

Koska olen jo jonkin aikaa tehnyt blogiyhteistyötä Luontaistukku.fi nimisen yrityksen kanssa, on tärkeäksi osaksi ruokavaliotani muodostunut erilaiset pähkinät ja kuivatut marjat. Niitä sekoittelen puuron tai jogurtin sekaan niinä päivinä, kun leipä ei maistu.
Usein aamupalani koostuukin joko puurosta tai mysslistä ja jogurtista.



Lounaan syön pääsääntöisesti Unicaféssa ja koska ruoka siellä on niin edullista, pyrin silloin syömään jotain muuta, kuin keittoa tai salaattia. Suosin kasvis- ja kalavaihtoehtoja, vaikka syönkin joskus myös kanaa. Lounaaseeni kuuluu myös maito ja usein leipä.

Välipalan syön noin kaksi tuntia lounaan jälkeen ja se mitä syön vaihtelee tosi paljon riippuen siitä, mitä tekee mieli. Välillä syön välipalaksi wienerin, joskus chiavanukkaan ja toisinaan banaanin. Tässäkin pyrin kuuntelemaan kehoani.

Päivällisen syön usein 16-17.00 aikoihin ja se on minulle vähän lounasta kevyempi ateria. Päivälliseksi saatan syödä ison annoksen puuroa pähkinöiden kanssa, tai jonkin kaupasta ostamani valmiskeiton. Päivällisen jälkiruoaksi otan usein jotain makeaa, kuten rivin suklaata tai hedelmän.

Iltapalaksi syön usein pari leipää päällisineen tai vaihtoehtoisesti annoksen jogurttia pähkinöillä. Iltapalaani kuuluu myös hedelmä tai lasi mehua. Iltapalan syön usein kello 20.00 aikoihin.

Pyrin päivän aikana juomaan aterioiden välissä vähintään pari litraa vettä.

Yllämainitsemani ruokailuajat ja ruoat vastaavat suurinpiirtein sitä, mitä syön päivän aikana. Ajat ja ateriat vaihtelevat luonnollisestikin paljon riippuen päivästä ja sen muusta sisällöstä.

Olen jo pidemmän aikaa syönyt tämän mallin mukaan ja koen, että se sopii minulle. Säännöllinen syöminen pitää minut energisenä koko päivän ja auttaa minua keskittymään koulussa.

x: Nessa

6 kommenttia

  1. Kuinka paljon ruokavaliosi noudattaa ateriasuunnitelmaa? Vai menetkö "fiiliksen" mukaan? Kirjoitit, ettet tunne nälkää, onko se ollut aina vai jonkun seurausta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä kysymys. Ateriarytmihan minulla on pitkälti sellainen, jota asiantuntijat suosittelevat. Määrissä tiedostan suurinpirtein minkä verran pitäisi suositusten mukaan syödä, mutta annostelen ruoan fiilispohjalta.
      Nälän tunteeseen liittyen koen vaikeana mainita mitään yksittäistä syytä sille, etten tunne nälkää. Uskon ainakin, että säännöllinen ruokailurytmini vaikuttaa siihen, etten nälkää ehdi syntyä samalla tavalla, kuin jos ruokailuvälini venyisivät kauhean pitkiksi. Olen kyllä aikaisemmin tuntenut nälkää, etten siinä mielessä ole mitenkään tavanomaisesta poikkeava.:)

      Poista
  2. Kiva kun kirjoittelet tänne taas! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Pinja, kiva kuulla että oot sitä mieltä! :)

      Poista
  3. Näillä eväillä ihokin hehkuu! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tyty! :) Aina välillä tulee kyllä jokunen näppylä, mutta olen kiitollinen siitä, että pääsen loppupeleissä aika helpolla.

      Poista

Otan ilolla vastaan kommentteja kaikilta! :)