Mitä naiseus merkitsee minulle

-
Olen lapsesta asti ollut ylpeä siitä, että olen syntynyt tytöksi.
Lapsena rakastin kaikkea perinteistä tyttömäistä, käytin esimerkiksi melkein koko ala-asteen ajan mekkoa ja kasvatin hiuksiani. Suurimman osan vapaa-ajastani leikin barbeilla, poneilla tai hypin itserakennettuja esteitä pihalla. Ennen toivetta psykologin ammatista halusin prinsessaksi.

Naiseus ei koskaan ole tarkoittanut minulle sitä, että tulevaisuuteni olisi mitenkään valmiiksi kirjoitettu. Olen aina kokenut että minulla, samalla tavalla kuin kellä tahansa toisella, on oikeus ja mahdollisuus valita minkälaisen elämän itselleni haluan.
Suhdettani naiseuteen on varmasti muokannut myös se, että ydinperheessäni minun lisäkseni on viisi vahvaluonteista ja kunnianhimoista naista. Perheessäni uran luominen ja menestyminen myös kodin ulkopuolella on tärkeää ja huomaan, että oma arvomaailmani on pitkälti samanlainen. Näen kuitenkin eron rahallisen varakkuuden ja menestymisen välillä. Menestys tarkoittaa minulle pikemminkin hengellistä varakkuutta, sitä että koen elämäni merkitykselliseksi ja itseni arvokkaaksi ihmisenä.



Kaikilla naisilla ei kuitenkaan ole ollut samaa mahdollisuutta unelmoida ja valita elämänsä kulkua.
Monissa maissa naisiin ja tyttöihin kohdistuu edelleen laajaa syrjintää ja väkivaltaa heidän sukupuolensa vuoksi ja se on minusta huomion arvoinen asia.
Olen siis kopioinut tähän alle muutaman kohdan YK:n sivuilta, joissa kerrotaan tarkemmin naisten eriarvoisesta kohtelusta.

-Maailman naisista 35 % on kokenut joko fyysistä ja/tai seksuaalista väkivaltaa.
-Yli 64 miljoonaa tyttöä on avioitunut alaikäisenä, osa vasten tahtoaan.
-Yli puolet ihmiskaupan uhreista on tyttöjä ja naisia, heistä valtaosa päätyy seksi- tai pakkotyöhön.
-Maailmanlaajuisesti naisten palkka on yhä 60-80% miesten vastaavista tuloista, naiset myös tekevät huomattavan osan kaikesta palkattomasta työstä.
-Noin 70 % maailman köyhistä on naisia.
-Maailman omaisuudenhaltijoista naisia on vain 1 prosentti.
-Kolme neljästä maailman lukutaidottomasta on naisia.
-Vain joka viides maailman parlamentaarikoista on nainen.

Paljon on siis vielä tehtävää. Minusta kuitenkin hienoa, että näitä asioita ollaan tutkittu ja että niistä puhutaan avoimesti. Mennään siis toivottavasti pikkuhiljaa parempaan suuntaan!


Ihanaa naistenpäivää kaikille!
x: Nessa

Ei kommentteja

Otan ilolla vastaan kommentteja kaikilta! :)